Teologia Dogmatică Ortodoxă – Tom 3: Sfintele Taine (Botezul, Mirungerea, Euharistia, Spovedania, Hirotonia, Căsătoria dintre un bărbat şi o femeie, Maslul). Eshatologia
Volumul 12 din seria Opere Complete, Ediţia a V-a
„La baza concepţiei despre Sfintele Taine a Bisericii Ortodoxe stă încrederea în putinţa lucrării Duhului dumnezeiesc al lui Hristos printr-un om asupra altui om, prin mijlocirea trupurilor şi a materiei dintre ele, în ambianţa Bisericii, ca trup tainic al lui Hristos. E încrederea că Duhul dumnezeiesc poate lucra prin mijlocirea spiritului omenesc asupra materiei cosmice în general şi asupra altor persoane. Prin mâna omului se scurg puteri spirituale asupra altui om fie direct prin trup, fie prin altă materie. Căci trupul omenesc e constituit din simţuri, în care spiritul şi trupul sunt nedespărţite. Cel ce transmite această putere ce se scurge prin mână este subiectul care gândeşte şi voieşte, adică un subiect cu o bază spirituală; şi puterea ce se scurge prin trupul celui ce acţionează asupra altuia merge până la spiritul celui din urmă. Cei doi întâlnindu-se prin simţuri se întâlnesc prin spirit. Dar puterea ce o transmite omul prin trupul său nu e numai a spiritului şi a trupului său, ci e şi o putere cu mult mai mare ce străbate prin ele. Este puterea Duhului dumnezeiesc, cu Care el se pune de acord şi Căruia I se deschide prin credinţă în ambianţa Bisericii. în Taină nu se poate trage o frontieră între mişcarea omului care lucrează şi puterea Duhului dumnezeiesc. Iar întrucât săvârşitorul Tainei e, ca preot, reprezentantul Bisericii, prin el lucrează Duhul Sfânt, Care suflă în toată ambianţa Bisericii ca trup tainic în care lucrează Hristos. Propriu-zis acesta este faptul decisiv. Iar primitorul Tainei se deschide deplinei acţiuni a puterii dumnezeieşti transmise de săvârşitor, prin credinţa lui, în ambianţa credinţei Bisericii, câmpul de lucrare al Duhului lui Hristos.”
Preotul Profesor DUMITRU STĂNILOAE