Cu harul lui Dumnezeu și cu mijlocirile Sfântului Ioan Gură de Aur purcedem la editarea celui de-al IX volum al seriei Cuvinte de aur. Temele acestui volum sunt următoarele: I. Sfârșitul lumii: a) Antihristul ; b) Plinirea vremii; c) A doua Venire; d) Judecata viitoare. II. Veșnicia: a) Veșnicia; b) Slava viitoare; c) Raiul; d) Împărăția lui Dumnezeu; e) Iadul. Este adevărat că temele acestea preocupă pe orice credincios și ridică multe semne de întrebare. Pe toți ne interesează în mod special când va fi plinirea vremii. Sfântul răspunde acestor nedumeriri folosindu-se de textele Sfintei Scripturi și de argumente raționale, fără să pregete să utilizeze și elemente istorice în toate temele sale. Care este însă câștigul din faptul că vom cunoaște vreodată când se va întâmpla plinirea vremii? Doar sfârșitul fiecărui om este pentru el plinirea vremii. De ce a fost ascunsă însă ziua plinirii vremii? După plinirea vremii vine Antihrist. Cine este și cum va lucra, condeiul Sfântului Ioan Gură de Aur ne înfățișează fără detalii amănunțite. Sfântul ne mai spune că va fi un om care va face și lucruri mai presus de fire, cu scopul de a înșela, dacă este cu putință, și pe cei aleși. În zilele lui plăcerea și viața simțurilor vor ajunge la apogeu, ca în zilele lui Noe. Le va mișca pe toate prin cruzimea, frica și tulburarea pe care le va provoca. Hristos, însă, prin porunca și prin prezența Lui îl va pierde. *** După venirea și nimicirea lui Antihrist urmează tema despre a doua Venire. Sfântul arată cum va veni atunci Domnul. Toți Îl vor vedea, pentru că va veni într-o clipită de ochi și precum fulgerul. Și așa cum nimeni nu poate să susțină că nu a fost fulger, la fel nu va putea să tăgăduiască venirea și prezența Domnului. Atunci drepții vor străluci ca soarele, iar păcătoșii vor suferi cele mai înfricoșătoare chinuri. Mai spune că a doua Venire se va întâmpla la miezul nopții. Se va arăta ca fulgerul, se vor ivi schimbări în natură, va apărea pe cer Crucea Domnului, iar Domnul Se va arăta „întru slavă și nor mult”, și toate acestea se vor întâmpla fulgerător, într-o clipită. *** Cum se va întâmpla Judecata viitoare? Cum va judeca Domnul lumea? Ziua aceea este caracterizată ca înfricoșătoare, vicleană, zi a judecății, a durerii și a puterii, zi plină de mânie și urgie. Judecata aceea va fi înfricoșătoare, pentru că se va întâmpla cu mare acrivie. Acolo nu este nevoie de martori și de mărturii. Cel bogat va da seama pentru milostenii, iar săracul pentru răbdare. Sfântul nu uită să aducă și mărturii despre iminența judecății viitoare pentru cei necredincioși. Și acestea sunt: stăpânirea rațională a oamenilor asupra animalelor și dreptatea lui Dumnezeu. *** Tema de la începutul celei de-a doua părți este veșnicia. Împărăția lui Dumnezeu este veșnică, la fel și iadul. Veșnicia este necesară? Ca mărturii despre necesitatea ei Sfântul ne va aduce: a) certitudinea cuvintelor lui Dumnezeu; b) aplicarea dreptății; c) ordinea firii. Dacă nu există dreptate „nu ne deosebim cu nimic de viețuitoarele iraționale”. Atunci și Nero, și Pavel, și ucigașii, și sfinții vor fi în aceeași stare. Dacă nu există dreptate, nu există Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este drept. *** Hristos ne-a ajutat să vedem slava viitoare. Slava de aici este netrebnică și nestatornică. Nimic nu este mai vrednic de cinste decât acea slavă. Aceea este slavă, în timp ce aceasta de aici este necinste. *** Raiul și Împărăția lui Dumnezeu Odihna cea adevărată nu există aici, ci acolo unde toate sunt zi, lumină și tihnă. Cine va putea să ne arate acea fericire? Aici bunul cel mai mare este unic: însoțirea cu Hristos, cu îngerii, cu arhanghelii și cu toate puterile cele de sus. Aceasta trebuie să fie și așteptarea noastră: Împărăția lui Dumnezeu, care este nesfârșită și nemărginită. Lumina aceea este și mai înaltă decât lumina soarelui, este cetatea al cărei Meșteșugar și Creator este Dumnezeu. Și care sunt lucrurile care ne conduc în această adunare cerească? *** Tema iadului și a gheenei sunt cele mai iubite de Sfântul Ioan Gură de Aur. „Niciun lucru”, spune Sfântul, „nu este mai amar decât gheena și decât iadul, dar iarăși, niciun lucru nu este mai mulțumitor decât să vorbească cineva despre temele acestea”. Cum se întâmplă aceasta? Răspunsul ni-l dă însuși Sfântul, precizând că lucrul cel mai înfricoșător dintre toate este să cadă cineva în gheena, însă cuvintele despre gheena ne ajută să evităm gheena: „Nimic nu este mai mulțumitor decât aceste cuvinte, pentru că amintirea gheenei și a iadului nu ne lasă să cădem în acestea. Cei care cad în gheena sunt cei care nu-și amintesc deloc de ea!”. Prin cuvinte foarte convingătoare și prin mărturii din Sfânta Scriptură, prin evenimente istorice și prin rațiune, dovedește astfel existența gheenei. Există însă și un alt iad, mult mai înfricoșător decât cel dintâi: „împotrivirea față de Hristos...”. Și cei mici, și cei mari să ne amintim mereu de cuvintele despre gheena și despre iad, ca să nu cădem niciodată în acestea. Toate aceste realități le vom urmări cu de-amănuntul în textele hrisostomice care urmează. Benedict Ieromonahul, Schitul Nou (Nea Skiti), Sfântul Munte Athos, 15 iunie 2013