Extras/ Partea practica/ 6
Toate cate ni le spune Sfantul Isihie despre trezvie, desi sunt teoretice, cutremura intreaga noastra fiinta, dand nastere la un sprijin duhovnicesc foarte solid, un izvor care uda cu imbelsugare toata fiinta noastra. S-ar parea, desigur, ca repeta aceleasi idei. In realitate insa, Sfantul lumineaza toate detaliile trezviei intr-un fel foarte pedagogic, intinzandu-le, largindu-le, pentru ca trezvia este elementul central al vietii noastre duhovnicesti. Nu amesteca alte lucruri, fiindca, daca ar face asa ceva, mintea ne-ar fi atrasa spre acestea si constiinta ni s-ar indeletnici cu ele, si principala noastra lucrare ne-ar scapa.
Iubitorii de invatatura sa mai stie si aceasta: ca pizmasii draci uneori ascund si retrag de la noi razboiul cel intelegator. [30]
Nu ajunge doar sa-L avem pe Hristos. Avem nevoie si de niste cunostinte despre razboiul duhovnicesc, deoarece fara cunoasterea folosirii armelor, oricate arme am avea, ne vor fi nefolositoare.
Dar in timp ce focul, razboiul duhovnicesc, ne da pacea, adica pe Dumnezeu, noi consideram razboiul ca fiind un rau, o ispita. Viata noastra zilnica ne adevereste faptul ca razboiul este necontenit si ca, unde este razboi, acolo este pace.